Dilluns 21 d’octubre va començar a les Corts un projecte pilot impulsat per la CAL, el Centre de Recursos Pedagògics (CRP) i l’Equip de Llengua i Cohesió social (LIC) de les Corts per a crear grups de conversa en català dirigits a adolescents.
El director del projecte Xerrem Junts de la CAL, Jordi Esteban, ha escrit un article en què n’explica els orígens:
Nois i noies d’ESO que volen xerrar en català
Una realitat. Arriben a les escoles de secundària de Catalunya alumnes provinents d’arreu. Són atesos durant un temps en aules d’acollida que els introdueixen al català i de seguida s’incorporen a l’aula que els correspon. Amb el bagatge lingüístic de què disposen, forçosament reduït, només tenen dues oportunitats de créixer en capacitat de parlar català als centres: l’aula i el pati.
A l’aula se li demanaran, seguint els programes, pràctiques necessàriament poc vinculades a l’espontaneïtat directa que trobaria al pati. Tot i el treball intens del professorat, la tasca normalitzadora i ràpida d’aquests nois i noies fa molta pujada i els resultats són molt millorables. I tothom sap ‘com està el pati’ del pati: hi ha immersió castellana gairebé global.
Una resposta. Un equip de professionals docents del barri de les Corts de Barcelona va imaginar que seria magnífic que als nois i noies de l’ESO que portessin entre un i tres anys a Catalunya —introduïts ja a la nostra llengua en aules d’acollida i amb poc temps d’aprenentatge dins les aules— se’ls oferís l’accés lliure a espais de conversa col·loquial organitzats en qualitat d’activitat extraescolar. Seria per a ells l’oportunitat de relacionar-se iteradament i de manera directa i espontània amb qui parla català, un complement necessari del seu aprenentatge. Són docents que regeixen el Centre de Recursos Pedagògics i coordinen els Equips LIC (Llengua, Interculturalitat i Cohesió).
Una història. Als primers mesos d’aquest 2024 van connectar amb la CAL i el projecte Xerrem Junts. La direcció va considerar que valia la pena fer-ne una prova pilot. Els docents van gestionar tot l’operatiu: lloc de trobada ajustat a les condicions de ser menors, difusió entre els 23 centres de secundària, establiment de calendari i horari, cerca de persones voluntàries, formularis de compromís dels familiars, llistes d’assistència, resolució d’incidències, etc. La CAL va fer la formació i va facilitar l’accés als materials. Una cinquantena d’alumnes van assistir a prop d’una dotzena de sessions.
En la valoració final es va decidir engegar el projecte durant tot el curs 2024-25, millorant les condicions de seguiment i de recursos de l’etapa de prova. S’han format sis persones voluntàries que ja han començat amb uns quaranta inscrits, s’han establert les dates de seguiment, s’ha accedit a recursos didàctics de conversa molt senzilla i s’ha constituït un grup WhatsApp entre els qui hi estan implicats. L’institut/escola Tres Fonts de les Corts acollirà els sis grups i la presidència de l’AFA serà l’enllaç operatiu de les sessions.
Una oportunitat pública i general. Xerrem Junts és una resposta viable a la necessitat de fer créixer el nombre de parlants de català. Ofereix metodologia, recursos i formació per a qui vulgui crear espais de col·loquialitat catalana en el propi àmbit d’influència, siguin entitats privades o ens públics al servei de la gent, com és el cas dels Serveis Educatius. Cal fer-la créixer.
Jordi Esteban, director de projecte Xerrem Junts