Amb l’objectiu d’apropar i afavorir l’ús social del Català, un any més s’han iniciat diferents grups de conversa en català a les escoles de Vilafranca del Penedès, adreçats especialment a pares i mares d’origen estranger que tenen interès a conèixer la llengua catalana.
Com a continuació de la formació que va començar el curs passat, es reprèn aquesta oferta formativa on es combinen els espais de conversa del Xerrem Junts, dinamitzats per voluntaris que s’han format en la metodologia desenvolupada per la CAL, consistent en la creació d’espais socials de trobada i comunicació en català per a persones que s’inicien a la parla o la volen millorar. A més a més, l’Ajuntament també oferirà cursos impartits per professorat del Consorci de Normalització Lingüística (CNL).
La iniciativa ha estat presentada aquest matí per la regidora d’Educació, Xell Montserrat, Jaume Marfany, president de la CAL, i Teresa Casanellas, del CNL.
La regidora explicava que es tracta d’un projecte considerat pilot per la Secretaria de Política Lingüística que neix de la voluntat d’apropar l’ús i el coneixement de la llengua catalana a les famílies “en un espai familiar com és l’escola sumant esforços amb el CNL i la CAL. L’Ajuntament actua com a impulsor i connector entre les entitats i els centres educatius. Estem molt contents que enguany hi hagi grups a totes les escoles de primària i durant tot el curs”.
Els diferents mètodes se centren en el català oral, donant resposta als diferents nivells que hi pugui haver, incloent persones alfabetitzades i no alfabetitzades en un mateix grup.
Jaume Marfany, explicava que la CAL anomena aquesta activitat “espais socials de trobada i comunicació en català”, que es fan un dia a la setmana en grups reduïts d’entre 6 i 9 persones. El seu projecte Xerrem Junts complementa la tasca del CNL i es duu a terme amb persones voluntàries. L’any passat van ser 20 voluntaris, anomenats “guies”. Actualment es fa en tres escoles i es preveu que, a partir de gener, un cop finalitzin els cursos del CNL, es faci a la resta d’escoles per mantenir la pràctica i l’ús de la llengua durant tot el curs escolar. “A banda de practicar la llengua, l’objectiu és fomentar la cohesió social coneixent i estimant el país i integrant-se al món associatiu”, ha afirmat.
Teresa Casanellas, per la seva banda, explicava que els cursos que ofereix el CNL es faran enguany a 7 escoles (una més que l’any passat), tenen una durada total de 45 hores, són força intensius, tenen lloc en dos o tres dies a la setmana segons el centre educatiu, i s’allargaran fins a mitjans de desembre.
En aquests grups s’utilitza el material “Ep! Escolta i Parla”, creat pel CNL i la Direcció General de Política Lingüística. “S’adreça a persones adultes no alfabetitzades o amb poc bagatge acadèmic amb l’objectiu que puguin resoldre les necessitat bàsiques de la vida quotidiana en català. Fem servir el joc, el moviment, el cant, la mímica, vídeos i àudios i aprofitem per fer sortides a l’exterior al barri i per Vilafranca”, ha dit Casanellas. L’horari que fan la majoria d’escoles és de 15 a 16.30h, coincidint amb la franja escolar per facilitar que les famílies hi assisteixin.
Impulsar l’ús social del català
La regidora d’Educació, Xell Montserrat, remarca que aquestes accions tenen l’objectiu d’impulsar l’ús del català i d’aprofitar sinergies entre entitats per sumar esforços. “És una gran notícia que puguem oferir aquesta formació. Volem que tothom conegui la llengua i la pugui fer servir. És una oportunitat per a les persones que no la coneixen ni fan servir habitualment. El projecte suma esforços perquè afavoreix que persones de diferents procedències s’apropin a la llengua, la coneguin, l’usin i la practiquin en un espai de confiança, els sigui útil per poder parlar amb el professorat dels seus fills i filles. Això també empodera aquestes persones perquè puguin ser autònomes. Ha costat molt arribar-hi i com Ajuntament hem buscat recursos per tot arreu, perquè l’objectiu el tenim clar. Agraïm la complicitat de tots els qui ho fan possible”, ha afirmat la regidora.
Montserrat també ha mostrat l’agraïment a totes les parts implicades, als qui han ajudat a trobar voluntaris, als voluntaris pel seu temps i la seva dedicació, als centres per ajudar en la recerca de famílies i als qui tenen la voluntat d’aprendre la llengua i a les entitats que hi participen.
Vinculació i implicació en les escoles
La complicitat de les escoles, oferint els cursos en el propi centre i coincidint amb l’horari en que els infants estan al centre, esdevé una estratègia efectiva per aconseguir una alta participació. Els cursos, a més de ser una eina útil per aprendre català, afavoreixen la vinculació de les famílies amb el centre educatiu i ajuden a millorar la implicació en el seguiment acadèmic i educatiu dels fills i les filles. Fomentant l’ús social del català és fomenta també la cohesió social. Es calcula que unes 150 persones en total participaran en aquesta iniciativa que s’ofereix a set escoles de Vilafranca.
Aquesta oferta va en la línia iniciada el curs passat, fruit del treball de la Comissió d’Alfabetització de Vilafranca, integrada per diversos serveis de l’Ajuntament de Vilafranca, la Inspecció educativa, l’ELIC (equip d’assessorament i orientació en llengua, interculturalitat i cohesió social), el Consorci per a la Normalització Lingüística, el Centre de Formació d’Adults de l’Alt Penedès, Càritas, Creu Roja i el Grup de Mestres jubilats.