Article de Jordi Esteban sobre la implementació dels grups de conversa Xerrem Junts a Vilafranca del Penedès i a la comarca
Catalunya té avui molta feina en llengua, inclusió i cohesió social. Els barris i pobles del nostre país reben un nombre creixent de famílies oriündes d’altres latituds i és urgent que la seva inclusió atenyi la llengua i la cultura catalanes. Per això ens hi hem de moure tant l’administració i el món acadèmic com les entitats socials i persones particulars.
Si la responsabilitat de l’atenció dels infants és de l’administració, correspon a la societat civil atendre les persones joves i adultes nouvingudes del propi entorn, convidar-les a apropiar-se de la llengua catalana i facilitar-los accés al capital social català materialitzat en entitats, programes, recursos, etc.
A les aules de les escoles de grau infantil, primari i secundari acuden nois i noies de famílies vingudes de nou al barri o al poble. Els pares o mares els hi acompanyen fins al centre o ja els han acomiadat a casa mentre els han desitjat que aprofitin l’ocasió de formar-se, una oportunitat de la qual potser alguns d’ells no havien gaudit com haurien volgut. Uns pares i unes mares que molt probablement acceptarien de bon gust el convit a conèixer i usar la llengua del país i arrelar amb arrels semblants a les dels fills, si hi hagués ocasions propícies.
A l’Alt Penedès aquests verbs redactats en potencial i subjuntiu ja són en present. A les escoles de la capital hi ha cada curs més d’una desena de grups de conversa en català per als familiars dels escolars i set grups a les dels pobles de la comarca, fruit d’una confluència d’accions entre diferents ens i col·lectius que dona de resultat que més d’un centenar de persones adultes s’hagin introduït al català de la mà d’una vintena de voluntaris.
Ho fan amb l’adhesió al projecte Xerrem Junts de la CAL. En tots ells, pares i mares —mares principalment— malden per parlar català i conèixer la realitat catalana en un entorn amable i amè, mentre fills i filles són a les aules estudiant. Tot amb molta satisfacció d’uns i altres que es manifesta cada any en els formularis de valoració i als esmorzars o berenars en acabar el curs escolar.
Com s’hi ha arribat, fins aquí? Vet aquí una breu descripció dels fets
El secretari de Política Lingüística va demanar a la CAL (Coordinadora d’Associacions per la Llengua Catalana) que completés a partir de gener de 2022 la tasca normalitzadora feta a les escoles de Vilafranca amb cursos de Primera Acollida sufragats per Immigració i gestionats pel Centre de Normalització Lingüística de l’Alt Penedès i que es van cloure al desembre. Li va demanar els oferís grups de conversa inicial del projecte Xerrem Junts.
La CAL va entomar el repte i va connectar amb la Regidoria d’Educació, el CNL i l’equip LIC de la zona per generar coordinadament els elements indispensables: acord i col·laboració de les direccions de les escoles, captació i formació de voluntaris i difusió de l’activitat entre pares i mares amb el suport de les AFA dels centres.
Hi va haver a Vilafranca i a tota la comarca acords, col·laboracions, gent voluntària més que suficient, formació per a tothom, difusió, personal TIS cooperador, habilitació d’espais idonis en cada centre, dotació de materials i, sobretot, moltes mares inscrites, cosa que va permetre, en dos o tres mesos, engegar l’activitat. Ara comencem el quart any escolar.
Catalunya necessita accions eficients d’immersió social i lingüística per a l’adopció de la llengua i cultura catalanes que canviïn el sentit de la immersió actual, decantat clarament cap al castellà. Els milers d’escoles de Catalunya poden ser nius de nous parlants adults, sobretot en aquells municipis que s’acullen als Plans Educatius d’Entorn.
Vilafranca i molts pobles de l’Alt Penedès, amb el projecte Xerrem Junts a les escoles, dut a terme de la mà de tants actors ben avinguts, en són una bona mostra. L’equip que ho ha gestionat està obert a les consultes que ajuntaments i col·lectius dels municipis de Catalunya li vulguin fer, si veuen en aquesta mostra un camí adoptable i adaptable a les pròpies condicions i recursos en la lluita que compartim per la gent, la llengua i el país.
Jordi Esteban, director del projecte Xerrem Junts de la CAL
Imatge: Celebració del tancament de curs 2022-23 del projecte Xerrem Junts a l’Escola Pau Boada de Vilafranca del Penedès.