Al llarg d’aquest darrer trimestre del curs 2015/16 hem tingut constància de quinze escoles i instituts que han treballat la figura de Montserrat Roig amb alumnes de diverses edats, especialment de secundària i batxillerat. A partir de la informació que ens han facilitat els diferents centres, calculem que el nombre d’alumnes participants ha estat de prop d’un miler. A continuació resumim algunes de les activitats que s’han fet.
Els estudiants de 3r d’ESO de l’Institut Montserrat Roig de Sant Andreu de la Barca han escoltat el fragment de l’entrevista que Montserrat Roig va fer a Joaquim Amat-Piniella, un dels testimonis que apareixen al llibre Els catalans als camps nazis. També han fet un mural amb frases sobre l’autora i les seves obres. A 4t d’ESO han fet una recerca sobre l’autora a internet, han treballat l’article “Confessió pseudo-verídica d’una aprenent d’escriptora” i han visionat alguns fragments del reportatge Montserrat Roig. Retrat d’una mirada, entre altres activitats. Finalment, a 2n de batxillerat han treballat l’article “Amadeu, no em toquis el pronom feble” i han visionat alguns fragments de les entrevistes que Roig va fer a Joan Fuster i Ovidi Montllor en el programa Personatges.
A l’Institut d’Almenar van aprofitar la celebració d’un festival que fan al voltant de Sant Jordi per retre homenatge a l’autora. En el marc d’aquesta activitat, van presentar el Correllengua i la trajectòria de l’autora. Alumnes de 2n d’ESO van llegir als companys el poema “Mort a Ravensbrück” i van escoltar-ne la versió musicada amb veu de Marina Rossell. Finalment, alumnes de batxillerat van llegir l’article de Roig “Som una ganga” publicat al diari Avui. Aquest centre té previst fer coincidir a partir d’ara la celebració de Sant Jordi amb l’homenatge al personatge a qui se li dedica el Correllengua.
Altres centres han treballat l’autora a partir de l’exposició “Montserrat Roig. 45 anys de vida, 25 de llegat”, elaborada per la CAL i l’Associació de Dones Periodistes (ADPC). Han fet diverses activitats a partir del contingut dels plafons i han exhibit l’exposició al centre. És el cas de l’Institut Serrallarga de Blanes, La Salle de Santa Coloma de Farners o l’Institut Secretari Coloma de Gràcia, que ho farà properament.
Les escoles de primària i centres de secundària i batxillerat que ho desitgin encara són a temps de participar en el Correllengua durant el primer trimestre del curs 2016/17. Ens agradarà conèixer quines activitats han posat en pràctica del dossier de propostes i quina valoració en fan!
Premeu aquí per accedir a les propostes d’activitats
A més, recordem que des de la CAL posem tots els mitjans que tenim a l’abast per facilitar la feina als docents: oferim materials de suport, exposicions i documents de consulta al voltant de les activitats, i també orientem a tots els centres que ho necessitin.
Tot plegat, perquè els infants i els joves coneguin en profunditat una autora tant polièdrica com és Montserrat Roig i prenguin consciència de la importància de conèixer el patrimoni literari, lingüístic i cultural del país!